התפקוד כהורה משנה את יכולת ההסתכלות וההבנה של הורים על ילדות וצרכים של ילדים. אנשים שהתעסקו בהבנת ילדותם בעזרת טיפולים פסיכולוגיים וטיפולי גוף נפש נפתחים לזכרונות ולמידע מעברם כילדים בתהליך ההורות. לעתים זכרונות אלו עולים מעצמם ולעתים בעקבות קונפליקטים עם בני זוג, עם הילדים או מתוך שיתוף חברים. אנשים שמעוניינים להעמיק את יכולותיהם כהורים ואינם זוכרים את ילדותם יכולים להעזר בתהליכים המתרחשים בכתיבת סיפור חיים לבד או בקבוצה.
סיפורים הם אמצעי שבעזרתו מתארגנים תכנים מן הילדות וההתבגרות לכלי תקשורתי בין אדם למחשבתו או בינו לבין חברו. התפקוד כהורה מתבסס לעתים על הבנות חדשות ביחס להורות דרך זכרונות וסיפורי ילדות. זאת משום שתפקוד הורי מעלה זכרונות מגוונים. יש סיפורים שעוזרים להורה להגדיר את סגנון ההורות שלו ויש כאלו שמעוררים דילמות במיוחד כאשר ההורה מבין שהוא חוזר על אותן טעויות שהוריו עשו.. לעתים מגלה המתבונן דרך כתיבתו או סיפורו כי הוא מחקה את דגם ההורות של הוריו למרות שלא רצה להיות הורה כמותם.
סיפור מן העבר דורש היזכרות המזמנת הבנה של פרקים חשובים בחיין. הייחודי בהעזרות בסיפורים בתהליכי הבניית הורות הוא שכל אדם יכול לשנות את סיפור ילדותו מתוך פעילות מחשבתית ולבנות לעצמו דגם הורות לפי בחירתו. מובן שהדמיון עולה פעמים רבות על המציאות ואנשים עלולים למצוא עצמם עסוקים בפער שבין הרצוי למצוי אך גם הבנת הפער היא תהליך שמקדם את ההורה כמנהל סגנון ההורות במקום להיות מנוהל.
העיסוק בתכנים הקשורים בילדות יכול להיות כר נרחב להבנות חשובות ויישומיות של הורים. נושאים שלעתים אינם במרכז תשומת הלב או שאינם מובנים לעומק ויכולים להיפתח בתהליכי היזכרות הם לדוגמה הצורך בפרטיות בגיל שבין שש לעשר, החשיבות של המשכיות משחקי דמיון לבד או עם חבר באותו גיל, מעמד הילד בעיני עצמו כאשר ההורה מדבר עליו עם מבוגרים אחרים או מקשיב לשיחות של הילד עם חבריו.
שאלה שחוזרת ועולה ביחסי הורים וילדים באופן סמוי היא "מי נמצא במרכז?" ההורים או הילד. היזכרות בילדות יכולה לסייע להורים לשנות חלק מעמדותיהם משום שקצב החיים והרגשת ההישרדות שהורים רבים סובלים ממנה משכיחה עמדה בסיסית וחשובה לפיה ברור שהילד נמצא במרכז..
מאחר שהאחריות למערכת היחסים היא של ההורים והאשמות לא מועילות לאיש ניתן להעזר בתהליך המוצע במאמר זה לפתרון בעיות. בהשואה לתהליכים טיפוליים אחרים מדובר בתהליך קצר טווח בזמן וההורה יכול לנהל את היקף החשיפה שלו עצמו כרצונו.
סמדר נבו. למדה במכון מעגלים,
אני מאמין- משפחות שומרות על תפקידים קבועים של בני המשפחה.הבנת העמדות והתפקידים מזמנת שינוי אפשרי.
במפגש עם משפחות יש השתתפות פעילה שלי, http://mishpahot.blogspot.co.il/2014/12/blog-post_31.html
ליצירת קשר 0544893772